Kuntouttavan varhaiskasvatuksen periaatteita
- lähdetään liikkeelle lapsen vahvoista puolista: opetellaan tuntemaan lapsen vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet
- perusturvallisuuden luomiseksi pyrimme muodostamaan luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen:
-tavoiteena on läheisyyden kokeminen ja yhteenkuuluvuuden tunne
– annamme lyhyet selkeät ohjeet ja selkeät rajat mitä saa tehdä ja mitä ei
– ilmeet ja eleet ovat viestinnässä tärkeitä
– paljon rohkaisemme, kiitämme ja kannustamme eli annamme
–onnistumisen elämyksiä lapsen itsetunnon kasvattamiseksi
–hyväksymme jokaisen lapsen sellaisena kuin hän on
- kaavamainen työskentely (rutiinit) luovat turvallisuutta: lapsi oppii ennakoimaan tulevia tapahtumia, kun päiväjärjestys toistuu jokseenkin samanlaisena.
- työtahti on hyvin rauhallinen, annamme lapselle aikaa suorittaa tehtävä
- otamme huomioon väsymyksen tehtävän suorittamisessa, annamme aikaa myös yksinoloon
- toistamme runsaasti samoja tuttuja leikkejä, harjoituksia ja tehtäviä joihin vähitellen lisätään uusia asioita
- käytämme hyväksi kaikkia aistikanavia, harjoitamme muistia
- hyodynnämme tehokkaasti kaikki käytännön tilanteet jokapäiväisessä elämässä: pukeminen, ruokailu, annamme vaihtoehtoja valittavaksi
- lapsi oppii toiminnan kautta
- käsitys omasta kehosta on perustana kaikelle muulle oppimiselle: edetään osoittamisen ja nimeämisen kautta hahmottamiseen